Nowe Fakultety
Propozycje przedmiotów fakultatywnych
na rok akademicki 2022/2023
na kierunku Farmacja
Tytuł fakultetu: Preparaty galenowe we wspóczesnych lekach OTC dostępnych w aptece
Prowadzący: dr n. farm. Magdalena Piechota-Urbańska,
dr n. farm. Zbigniew Marczyński
Semestr 7 – 15 godzin
Farmacja apteczna
Treści programowe przedmiotu:
Zapoznanie studenta z kierunkami rozwoju leku galenowego oraz przegląd i omówienie preparatów galenowych we wspóczesnych lekach OTC dostępnych w aptece. Wykaz galenowych preparatów OTC dostępnych na polskim rynku farmaceutycznym (wskazania do stosowania, skład, postać, przeciwwskazania, dawkowanie). Omówienie definicji i kryteriów dla roślinnych produktów leczniczych (roślinnych tradycyjnych produktów leczniczych, produktów zawierających substancję roślinną o ugruntowanym zastosowaniu leczniczym).Rejestracja leków roślinnych OTC.
Tytuł fakultetu: Wykorzystanie preparatów gotowych w technologii recepturowych leków pediatrycznych
Prowadzący: dr n. farm. Artur Redliński
Semestr 7 – 15 godzin
Farmacja apteczna
Treści programowe przedmiotu:
Przegląd preparatów gotowych wykorzystywanych w recepturze aptecznej. Analiza przypadków off label use w oparciu o wybrane preparaty recepturowe. Stosowanie leków poza wskazaniami - pojęcia podstawowe i uregulowania prawne. Zasady wytwarzania recepturowych leków pediatrycznych z preparatami gotowymi, ze szczególnym uwzględnieniem nowych postaci leku i nowoczesnych substancji pomocniczych.
Tytuł fakultetu: Wpływ przekazów medialnych na decyzje zakupowe pacjentów aptek
Prowadzący: dr n. farm. Artur Redliński,
dr n. farm. Aneta Berner-Strzelczyk
Semestr 9 – 15 godzin
Farmacja apteczna
Treści programowe przedmiotu:
Prezentacja aktualnej oferty reklamowanych preparatów OTC – leków, suplementów diety i wyrobów medycznych. Próba analizy reklam pod kątem przekazywanych treści merytorycznych. Reklama wyrobów medycznych, suplementów diety i leków, jako „źródło” rzetelnej i fachowej informacji medycznej dla pacjenta. Nabycie umiejętności w zakresie fachowego poradnictwa lekowego z wykorzystaniem dostępnych na rynku zarówno szeroko reklamowanych, jak i mniej znanych preparatów OTC. Reklama jako narzędzie wspierające pracę farmaceuty, jej rola w procesie rekomendacji wybranych produktów leczniczych. „Język reklamy” i „język korzyści” w relacjach farmaceuta – pacjent. Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu marketingu usług. Próba opracowania „materiałów informacyjnych” dla pacjenta – ulotki, hasła reklamowe gazetki.
Tytuł fakultetu: Wybrane schorzenia dermatologiczne w relacji lekarz-farmaceuta-pacjent
Prowadzący: dr n. farm. Artur Redliński,
dr n. farm. Aneta Berner-Strzelczyk,
Semestr 8 – 15 godzin
Farmacja apteczna
Treści programowe przedmiotu:
Omówienie wybranych problemów dermatologicznych, z którymi zgłaszają się pacjenci do apteki – sucha skóra, atopowe zapalenie skóry, zapalenie kontaktowe alergiczne i niealergiczne, trądzik pospolity, trądzik różowaty, grzybice, wypadanie włosów u kobiet i mężczyzn, łupież, ŁZS, pielęgnacja wrażliwej skóry głowy. Pojęcia związane z terminologią używaną przez lekarzy dermatologów. Przegląd produktów leczniczych OTC oraz produktów leczniczych wydawanych na receptę lekarską stosowanych w wymienionych jednostkach chorobowych. Przegląd dermokosmetyków dostępnych w aptekach – preparaty złuszczające, regenerujące, przeciwświądowe, emolienty. Edukacja pacjentów w zakresie właściwego stosowania emolientów. FAQ – zadawane przez pacjentów.